הולנד מציגה: דה-קרימינליזציה עובדת!

דו”ח מקיף של ארגון OSF מציג הצלחה יוצאת דופן של מדיניות הפסקת הפללת צרכני הקנאביס בהולנד.

דו”ח חדש שפורסם החודש על ידי ארגון “The Open Society Foundations” מצא כי ההולנדים נמצאים במקום האחרון בדירוג המדינות עם בעיות סמים בכל אירופה והצליחו להפריד באופן יעיל ביותר את שוק הקנאביס משוק הסמים הנחשבים לקשים יותר כגון הרואין, קוקאין ומתאמפטמינים.

הדו”ח, שכותרתו “קופי-שופס וסובלנות (פשרה): הפרדת שווקי הסמים בהולנד” (Coffee Shops and Compromise: Separated Illicit Drug Markets in the Netherlands), מצא שרק 14% אחוזים מצרכני הקנאביס ההולנדיים אמרו שהם יכולים להשיג אצל הסוחר שלהם מגוון של סמים מעבר למריחואנה וחשיש. מנגד, בשוודיה, 52% אחוזים מצרכני הקנאביס אמרו שהם יכולים להשיג סמים אחרים מלבד קנאביס. (בהערכה גסה ניתן בהחלט לומר שבישראל הנתונים קרובים יותר לאלו שבשוודיה).

The Open Society Foundations

“הדו”ח מספר על ההיסטוריה של הגישה ההולנדית ומתאר את ההצלחה הנמשכת של מדיניות הסמים במדינה,” נכתב באתר הארגון. “המדיניות הובילה להצלחה ב’הפרדת השווקים’, אשר מונעת את חשיפתם של המעוניינים בקנאביס לסמים אחרים קשים יותר.”

“הולנד, מעבר להיותה מפורסמת במדיניות הסובלנית כלפי צריכה וקנייה של קנאביס, הצליחה להשיג תוצאות מוצלחות ביותר גם מבחינת בריאות הציבור ומובילה את אירופה במיעוט בעיות הסמים במדינה,” נכתב עוד. “זה כולל אחוזים הקרובים לאפס של צרכני סמים נשאי איידס (HIV), ירידה בכמות המתמכרים להרואין, ירידה בשימוש בקנאביס בקרב צעירים וחברה שנפתרה מהעול הכבד של הפיכת חלק נכבד מהאוכלוסיה לעבריינים.”

על אף שהקופי-שופס באמסטרדם הם אלו שמושכים את מירב תשומת הלב, הולנד היא חלוצה גם בתחום שירות החלפות המזרקים למכורים להרואין ומספקת להם “תאי צריכה” בטוחים (בדומה ל”פרוייקט טריפ” בקנדה ולמרכז להזרקות סמים בצרפת).

צרכני הרואין ואופיאטים באמסטרדם בין השנים 1985-2008
צרכני הרואין ואופיאטים באמסטרדם בין השנים 1985-2008

בנוסף מצא הדו”ח כי מדיניות של מעצרים ומשפטים על עבירות שימוש עצמי גורמות להפך מהרצוי. “מעצרים ורישום תיקים פליליים פוגעים קשות בעתידו התעסוקתי והחברתי של האזרח,” נכתב.

בהולנד מתבצעים מעצרים בגין שימוש עצמי במריחואנה ביחס של 19 ל-100,000 אזרחים בגירים. בארה”ב, בעלת מספר האסירים הגדול בעולם, מתבצעים מעצרים ביחס של 269 ל-100,000. בישראל, בהערכה (המשרד לבטחון פנים אמר שאינו מבצע מעקב אחר נתונים אלו), מתבצעים בכל שנה לפחות בין 150 ל-200 מעצרים לכל 100,000 בגירים (למעלה מ-20,000 בכל שנה).

מעצרים בגין שימוש עצמי בקנאביס
מעצרים בגין שימוש עצמי בקנאביס

עוד מצא הדו”ח כי בהולנד רק 26% אחוזים מהאוכלוסיה השתמשו במריחואנה לפחות פעם אחת בחייהם, מול למעלה מ-40% אחוזים בארה”ב, וכי 22% אחוזים מצרכני הקנאביס בהולנד ניסו גם קוקאין – למול 33% אחוזים בקרב האמריקאים.

עם זאת, הדו”ח ציין גם שתי בעיות שנוצרו בעקבות הליך הפסקת ההפללה: עלייה בכמות האנשים שמגיעים להולנד ממדינות שכנות בכדי לקנות מריחואנה וחשיש וכן עלייה בגידולי המריחואנה הבלתי חוקיים במדינה, שתי בעיות שיכולות להיפתר עם לגליזציה ורגולציה נכונה.

קופי-שופ בהולנד

“מספר ראשי ערים בהולנד כבר מתכננים לאשר הקמת חוות גידול קנאביס בעבור תעשיית הקופי-שופס המקומית במטרה להוציא את עולם הפשע מהתחום,” אמר ד”ר ז’אן-פול גרנד, מנהל המחקר ודירקטור במרכז לחקר התמכרויות בעיר אוטרכט. “אם יש שיעור אחד שמדינות אחרות צריכות ללמוד מהולנד, זה שהשינוי צריך לכלול רגולציה מקיפה, פיקוח והגבלות מסויימות על מכירה, אספקה וגידול.”

המצב נכון להיום הוא שאין ולו מדינה אחת שהעזה להפר את האמנה הבינלאומית שנחקקה בשנת 1976 ואוסרת על המדינות החברות , ביניהן גם ישראל, להעביר חוקי לגליזציה. הישיבה הכללית של האו”ם צפויה להתכנס לדיון חשוב בנושא הסמים בשנת 2016.

ראו גם: דו”ח הסמים השנתי של האו”ם לשנת 2013

הדו”ח במלואו:

http://www.xn--4dbcyzi5a.com/wp-content/PDF/coffee-shops-and-compromise.pdf

ראו גם: בית המשפט בהולנד: “על המדינה לשלם פיצויים לבעלי הקופי שופס”
ראו גם: המהפכה השקטה: לגליזציה מסביב לעולם

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר